Hvad siger / snakker 3 – 4 – 5 årige piger /drenge om

Jeg  har glemt, hvad piger/drenge i 3 – 5 års alderen snakker om! Hvilket er lidt morsomt, nu når jeg er pædagog og arbejder i en børnehave!!! Men, jeg vil lige til mit forsvar sige, at jeg jo heller ikke har været på mit arbejde i de sidste 2 1/2 år!

Mille øjenstyringscomputer er blevet rigtig rigtig god!! Vi har fået lagt så meget godt på og Milles muligheder for kommunikation, er større end nogensinde før. Hun har nu mulighed for, ved eget initiativ, at give udtryk for et behov og meget meget mere!

Men nu er vi kommet dertil, hvor vi skal have sat nogle ord på, sådan at vi kan prøve, at have en lille samtale med Mille. At Mille får mulighed for, at fortælle noget, at give udtryk for et behov, med flere ord end f.eks. bare muligheden for at sige sko – hvad vil hun med de sko? Er de for lille? Strammer de? Sidder de forkert? Er de flotte? Vil hun have nogle andre sko på? Snakker hun om hendes egne sko eller den anden piges sko? Vil hun have snørrebånd i hendes sko?

Det er et kæmpe arbejde, at lave Milles øjenstyringscomputer, jeg har virkelig brugt mange timer på, at sætte den op og finde ud af, hvad der vil give mening at der skal være derpå. Derudover tager det også lidt tid, da jeg ikke er sindsygt hurtigt til de tekniske ting! Jeg er blevet væsentligt hurtigere, men det tager bare tid.

Men det næste skridt her, syntes jeg er svært og jeg kunne godt bruge lidt hjælp! Så kom!!

Jeg skal ligge de ord ind, som Mille har mulighed for at sige. Det vil ikke være sætningsopbygget, men mere ord der sammensat giver mening for os andre, så vi kan lave sætningen for Mille! F.eks – Vil og Have! Det skal Mille sige, hvis der er noget hun gerne vil have og vi siger så – Hvad vil du gerne have Mille? Eller er der noget du gerne vil have Mille? Så kan Mille svare ja og vi kan dernæst finde frem til, hvad Mille kunne tænke sig.

Mille skal have mulighed for, at fortælle os om det der er sjovt, grimt, pænt osv. Men hvad er sjovt når man er 5 år eller lidt yngre?

Jeg skal lave billeder, sådan at Mille kan være med til at lege dukkeleg. Sådan at hun kan bestemme hvad dukken skal gøre. Skal dukken have sutteflaske eller skal den sove? Men hvordan snakker man, når man leger dukkeleg?

Her er et eksempel på et samtalebillede

Det er svært, at bestemme hvad andre skal have mulighed for at sige! Det er svært at lave sproget 5 årigt! Så hvis I har nogle guldkorn, så kom med dem! Hvad snakker Jeres børn om? Hvad er sjovt/ lidt frækt at sige? Hvad vil de gerne? Hvad spørger de om? Hvad er de optaget af? Er der noget som de konsekvent siger? Hvad er sjovt? Bandeord?

Jeg har tidligere skrevet om Milles Tobii her og her.

Jeg kan bruge alle ideer og gloser!! – Tak og dejlig mandag til Jer!

K HandiMor / Susanne

 

8 comments / Add your comment below

  1. Jeg har ikke fulgt med på din blog, så mine forslag er måske allerede i brug, men jeg anbefaler at der er nem adgang til enkeltord :
    Hvem,hvad, hvor, hvornår , hvorfor og andre spørgeord (måske “gemt” under et spørgsmålstegn

    Følelsesord; ulækker, badr, glad, kan lide, gider ikke, osv . Selvfølgelig gerne de udtryk I og hendes øvrige kontakter bruger. (Der må i mine øjne også gerne være nogle “grimme”ord, som Hun egentlig ikke må sige, men som hun nok ville sige af og til, hvis hun kunne.)

    Udtrykket “sikke et vejr” er for mange ( både børn og voksne) meget brugbart. Det kan bruges uanset hvilket vejr det er, og det er super velegnet til at indlede en samtale.

    Små ord der kan holde samtalen igang/ som vi bruger når vi lytter til andre og viser vi lytter, det er ord som: nååhh, er det rigtigt?, okay,

    Det var, hvad jeg lige kom i tanke om, måske er det allerede med i hendes muligheder 😊
    Venlig hilsen
    Kirsten Delfour

    1. Tak Kirsten for de mange brugbare idé’er!!
      Så dejligt at du tager dig tid til at skrive!
      De kommer alle med i idé mappen❤

  2. Nu har jeg ikke nogen små børn, så kan ikke rigtig komme med guldkorn, min søns ynglings sætning pt er “det bliver et nej her fra”
    Men jeg ville bare sige at jeg beundrer din kamp og vedholdenhed i forhold til de udfordringer du står overfor hver dag.

  3. Min knap 4-årige (dreng) går meget op i retfærdighed. Må man, må man ikke? Om at drille og om at være sød. Om at glæde sig til jul og om venskaber. Om mad og fredagsslik og også en del om seje biler og Star Wars og Paw Patrol. Han er desuden glad for at fortælle og spørge til alverdens dyr og går ret meget op i vejret (er det normalt for en 4-årig? ;-)). Og så fylder familien meget – hvem er hans familie, hvor mange er vi og hvor gamle er vi og hvem er hans fætre og kusiner. Hvor bor de og hvornår kommer de på besøg igen?

    Min pige på 6 år går meget op i sine Barbier og i hvilken farve kjoler/sko/spænder m.m. har. Og glimmer. Ikke at forglemme glimmer og pynt. Også hun er optaget af jul og af at høre musik og i hvad hun selv kan bestemme, for ligesom at måle, hvor stor hun er nu.

    Ved ikke, om det kan bruges til noget, Men det er, hvad vi taler om over aftensmadsbordet og på vej hjem fra børnehave hos os 🙂

    1. Tak for svar Mette❤
      Det kan helt sikkert bruges!! Hvor er det sjovt med interessen for vejret!! Han skal da være vejr-vært❤😆
      Jeg tænker også der skal være en rigtig tøse side med GLIMMER!En masse snak om tøj/sløjfer/neglelak/øreringe❤

  4. Sikke det går fremad med den computer, hvor det et godt stykke arbejde 😊
    Hmm men virkelig svært, hva med noget der kan bruges lige pt? Jeg tænker fx ift julen? Fie snakker (på hendes sprog🙄) meget om julesange og juleaften. Og tænker det helt store samtaleemne bliver julekalenderen nuher… ellers noget med at Mille måske selv kan være med til at vælge tøj? Det går piger på 5 år ihvertfald op i. Vil du ha kjole eller bukser på? Vil du ha sløjfe i håret? Osv? 😊

    1. Rigtig god idé med tøjet og med spænder/sløjfer!Jeg har lavet en juleside og er ret spændt på hvordan hun kommer til at bruge den! Hun er meget inde omkring den og kigge på de forskellige billeder!

Skriv et svar